В ероятно всеки един от нас поне веднъж си е задал въпроса: как е възможно по улиците на София да има толкова много скъпи автомобили? Същият, но с още по-голяма сила, е въпросът, касаещ богатите хора в САЩ, където и бедността става все по-сериозна. Но ново проучване казва, че тепърва промяната започва. А тя е свързана с желанието на богатите да купуват все повече и по-скъпи автомобили.
Ново задълбочено проучване на света на луксозните и екзотични автомобили в САЩ показва, че пазарът на скъпи автомобили вече възлиза на около $110 млрд. и може да нарасне до между 180 и 215 милиарда долара до 2035 г.
Зад тези цифри стоят имената на Boston Consulting Group (BCG) и duPont Registry Group. Проучването им картографира как се променят навиците за покупка на луксозни автомобили в реално време. Прогнозира се най-силен растеж при новите и употребяваните автомобили с цени между $100 000 и $170 000, като годишните продажби се очаква да се увеличат с 6-8%.
Ултралуксозните и хиперлуксозните автомобили над този праг ($170 000+) ще продължат да растат, но не толкова бързо, може би защото дори свръхбогатите американци могат да си купят само определен брой специални автомобили, преди да им свърши мястото в гаража.
Най-големият бум се очаква на пазара на употребявани автомобили. Прогнозата е употребяваните луксозни и екзотични автомобили да растат с приблизително 5 до 8% годишно, в сравнение с около 5 до 6% за новите автомобили.
Бумът пазара на луксозни автомобила в Щатите се движи и от ново поколение купувачи, които се държат много различно от традиционните купувачи. Милениалите и GenZ постоянно разглеждат обявите, пазаруват от повече марки и са далеч по-малко лоялни към обичайните дългогодишни големи играчи. Всъщност около 80% от купувачите на луксозни автомобили казват, че разглеждат онлайн автомобили на седмична баз или дори ежедневно, често без никакъв непосредствен план за покупка. Те също така са далеч по-отворени към дигитално пазаруване, като три четвърти от всички купувачи на луксозни автомобили казват, че биха обмислили да завършат следващата си покупка изцяло онлайн.
Въпреки нарастващите лихвени проценти, инфлацията и опасенията за митата, докладът установява, че пазарът на автомобили от високия клас е забележително устойчив. Дори вълната електрически автомобили не се очаква да провали нещата, въпреки че по-младите купувачи проявяват по-голям интерес към електрическия лукс, отколкото по-възрастните.
В различните възрастови групи емоцията играе централна роля, като около един на всеки трима купувачи посочва емоционалната връзка с марка или дизайн като основна причина, поради която са избрали колата си. И макар преживяванията сега да са почти толкова важни, колкото самите автомобили, тръпката от шофирането остава основна причина, поради която хората харчат пари за тези машини.
Всъщност повече от 90% от купувачите казват, че събитията и програмите за шофиране, организирани от марки, повишават удовлетворението от собствеността.